torstai 18. heinäkuuta 2013

Enkhuizen - Oostmahorn

9.7.2013

Aamulla intoa täynnä merelle, eikun sisäjärvellä., Ensin käytiin tankkaamassa dieseliä jos kuitenkin iskee nuukuus ja ei kuitenkaan raaski purjeitä käyttää :) Tuuli tietysti täysvastainen joten päästään ottamaan selvää millainen menijä Adriana on uusilla purjeillä kryssillä. Isopuretta nostaessa jumitti purje yhtäkkiä 10cm ennen kuin oli ylhäällä, hetken jo ihmettelin kunnes leikkasi, 2 reivin köysi liian lyhyt. No ei auta kun ottaa reivi irti jotta saadaan purje kokonaan käyttöön. Iltapäivällä sitten tuulikin jo ihan kiitettävästi ja sai 2 reivinkin laittaa takaisin.

Päästiin me sitten kevyessä kelissä yhden puukengän ohikin :)


Edelleen kuitenkin oli määränpää hiukan epäselvä tai no sitä ei ollut edes yritetty vielä päättää kunhan kryssittiin pohjoiseen. Ai niin reittisuunnitelmahan pitää aina tehdä ennen matkan alkua, siis suunnitelma oli hyvin selkeä kryssitään pohjoiseen kunnes kyllästytään. No Stavoren kohdalla kyllästyttiin kun tuulikin jo yli 10m/s ja aallokkokin alkoi olla aika möykytystä.


Mentiin sulusta sisään Stavoren kylään ja tarkoitus oli käydä sisällä katsomassa hiukan kanavia ja tulla heti takaisin, no jokainen varmaan arvaa mitä siitä seuraa... Kysyin yhdeltä Hollantilaispurjehtijalta kanavista ja syvyyksistä ja ukko sanoi että 1.80m on taattu koko matkalle mutta joku on kyllä 1.90m päässyt. Heh meillä on 2m syväys johon ukko meinas et ei taida onnistua. Sulussakin kysyin sulkuvahdilta ja kun kerroin syväyksemme ukko pudisti päätään ja piti varmaan ihan hulluina, ei tannut olla väärässä.


No taas kerran kun oli päätetty yhtäkkiä että kyllähän mekin käydään kanavia kattomassa niin jatkettiin matkaa, hiukan kyllä kylmäsi kun ajattelin takaisin paluuta 2 päivän kanava ajeluiden päätteeksi. Noni nyt oli reitti suunnitelma mennään kanavia pitkin Pohjanmerelle tai no ainakin yritetään. Muutama paikka oli hiukan kartan mukaan arveluttava, yhdessä paikassa oli kartan mukaan 1.50m vettä ja toisessa paikassa tai no osuudella joka oli 1/3 koko kanavasta oli 1.90m. Pakkohan niissä on olla varovesi yms. mukana... vai onko? Myöhemmin selvisi kiistatta ettei ollut, jos kartassa lukee 1.90 niin ei siinä ainakaan enempää ole.

Ojassa on sitten kiva ajella, jos on jottain missä ajaa

Kanavamatkasta voisi kirjoittaa vaikka kirjan, sen verran sattu ja tapahtu, oltiin pohjassa kiinni monta kertaa 4 kertaa ajettiin uppotukkiin ja pari kertaa jouduttiin kääntymään takaisin mutta kyllä me sieltä tultiin kun kerran oltiin päätetty tulla. Yksi yö vietettiin kanavan reunassa Grou nimisen kylän lähistöllä.

Siltavahti kävi pahottelemassa että menee 2min ennen avausta, aika palvelu

Autot meneen meidän alta, ihme juttu...

 Ja taas...

Tähän toppas, kartan mukaan on avattava silta mutta eipä ole enää... ja eikun takasin
 
10.7.2013

Vihdoin illalla ollaan ulkona noista kanavista, kieltämättä kävi mielessä ettei enää koskaan saa meikäläistä ajelemaan purkkarilla ojissa joissa ei ole tarpeeksi vettä. No oma vika, olihan minua varoitettu. Mutta kun ei ole niin fiksu et uskoisi ennenkuin koittaa. Oli mukavaa kun kölin alla oli taas vettä eikä tukkeja ja savea. Tultiin illaksi hassuun pikku satamaan. Aika karu paikka tämä Oostmahorn.

Vihdoin alkoi vesi syventymään.

P.S Näin jälkeenpäin kyllä naurattaa koko kanava seikkailu ja en kyllä kadu että sinne mentiin, sai sieltä taas ison kasan kokemuksia. Ja kokemuksiahan täältä on tultu hakemaan. On ne Hollantilaiset ihme ojankaivaja porukkaa kaivaa nyt koko maa täyteen ojia ja isoja muttei syviä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti